نرخ فروش محصولات از اهمیت در تحلیل بنیادی تا تاثیرگذاری در فروش ماهیانه

دسته بندی :مقالات آموزشی 4 نوامبر 2020 مدیر سایت 1947

نرخ فروش محصولات
از اهمیت در تحلیل بنیادی تا تاثیرگذاری در فروش ماهیانه

 

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

نرخ فروش محصولات در تحلیل بنیادی

مقدمه

در تحلیل بنیادی شرکتهای بورسی ، هنگامی که لازم است مشخصه های فروش شرکت را در بخش استراتژی توان تعدیل بررسی نمایید به موضوع نرخ فروش برمی خورید . ولی نرخ فروش جیست و چگونه تحلیل می شود ؟

شرکتهای بورسی در گزارشات ماهیانه خود ، همواره موضوع نرخ فروش را منعکس می کنند که لازم است تحلیل گران بازارهای بورسی به خوبی آن را شناخته و ضمن تحلیل این موضوع به عنوان یکی از با اهمیت ترین مشخصه های فروش ماهیانه شرکتها همواره تفاوت روند رشد یا کاهش آن را درنظر گرفته و بررسی نمایند .

نرخ فروش محصولات چیست ؟

نرخ فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نرخی است هر واحد از یک محصول به آن نرخ فروخته شده است . تحلیل این نرخ و بررسی صعود یا نزول این نرخ نسبت به دوره های گذشته آن موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار است .

در واقع نرخ فروش می تواند آیینه تمام نمایی از موفقیت یک شرکت برای به فروش رساندن محصولات خود باشد ، به این ترتیب که اگر شرکتی یا مجموعه تولیدی میزان فروش محصولات خود را علی رغم فزونی و رشد  نرخ فروش آن بالا برد حکایت از موفقیت این شرکت در سیاست های فروش است و یا به ما نشان می دهد ، محصول فروش رفته این شرکت در بازار مصرف دارای چنان تقاضایی برای عرضه است که با وجود افزایش نرخ فروش بازهم فروش ریالی بالایی دارد .

البته در این باره شرکتهای بزرگ و مادر در هر صنعت را درنظر نگیرید. این گونه شرکتها به دلیل اینکه اغلب محصولاتی دارند که به هر ترتیب یا موتور محرک صنایع دیگر است (مانند آهن ، فولاد ، سیمان ) و یا اینکه صنایع دیگر این محصول را برای محصولات تولیدی خود به کار می برند و به هر صورت و با هر قیمتی باید این محصول را تامین نمایند و این محصولات در هر دوره با نرخ بیشتری به فروش می رسد

نرخ فروش در شرکت های مختلف بورسی

در بورس اوراق بهادار تهران ، انواع مختلفی از شرکتهای وجود دارند که فعالیت هریک از آن ها با دیگری متفاوت است .
در حالت کلی بورس متشکل از شرکتهای گوناگونی است که هریک در صنعتی جداگانه به فعالیت خود مشغول است .
نکته مهم تفاوت محاسبه نرخ فروش این است که نرخ فروش معمولا برای شرکتهای تولیدی محاسبه می شود و کاربرد دارد
و در شرکتهای سرمایه گذاری یا خدماتی موضوعی به نام نرخ فروش عملا بی معنی است .

نرخ فروش محصول استراتژیک شرکتهای بورسی

در اینجا لازم است به این نکته دقت کنید که محصول استراتژیک در هر شرکت محصولی است بیشترین میزان ریالی فروش در دوره مورد بررسی (ماهانه) را داشته باشد .
البته می توانید نرخ فروش سایر محصولات شرکتهای بورسی که در گزارشات ماهیانه شرکتها را که در سامانه کدال درج می شود به تفکیک مشاهده و بررسی کنید
ولی آنچه مهم است این است که بررسی نرخ فروش محصول استراتژیک در تحلیل بنیادی درنظر گرفته می شود چون افزایش یا کاهش نرخ فروش محصولی که بیشترین
میزان فروش را داشته است در بالا یا پایین رفتن میزان کل فروش تاثیر بسزایی دارد .

 

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

 

بررسی و تحلیل نرخ فروش محصول استراتژیک

بررسی و تحلیل نرخ فروش محصولات در شرکتهای بورسی نیازمند این است که شما برای یک دوره مشخص (درباره شرکتهای بورسی معمولا 3 ماه یا بیشتر) نرخ فروش را در نظر بگیرید ، سپس افزایش یا کاهش نرخ فروش در دوره مورد نظر مبنای شما برای تصمیم گیری درباره نرخ فروش باشد .

مثلا در عکس فوق که از نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت پاکشو تهیه شده است دقت کنید .

شرکت پاکشو در سال 99 در هر ماه سپری شده در فصول گذشته خود ، نرخ فروش را بالاتر برده و یا بهبود بخشیده است .
ولی در سالهای قبلی این شرکت خبری از این افزایش چشمگیر در نرخ فروش به چشم نمیخورد . مثلا در عملکرد سال 98 این شرکت به جز ماه های فصل بهار ، تفاوت خاصی در نرخ فروش محصول استراتژیک این شرکت به چشم نمیخورد ویا در عملکرد سال 97 این شرکت درنیمه دوم سال نرخ فروش رشد منفی یا نزولی داشته است و یا حداقل افزایش محسوسی نداشته است .

بررسی نرخ فروش درتحلیل بنیادی

در تحلیل نرخ فروش باید شرایط زیر برای عبور این نرخ از استانداردهای موجود تحلیل بنیادی در شرکت مورد بررسی وجود داشته باشد تا نرخ فروش محصولات این شرکت دارای تحلیل بنیادی مطلوب و قابل قبول باشد .

  • شرکت باید بتواند در دوره مورد بررسی ، میانگین نرخ فروش خود را نسبت به فصل گذشته در همان سال به میزان حداقل 10% بالاتر برده و بهبود بخشیده باشد.

دقت کنید که نرخ فروش نسبت به تغییرات آن در همان سال سنجیده می شود و در هر فصل باید تغییرات پیش گفته در نرخ فروش شرکت نسبت به فصل گذشته (مثلا میانگین 3 ماهه فصل پاییز نسبت به میانگین 3 ماهه فصل تابستان ) وجود داشته باشد تا بگوییم نرخ فروش این شرکت از نظر تحلیل بنیادی در شرایط مطلوب و قابل قبول است .

بررسی نرخ فروش محصولات شرکت با استفاده از نرم افزار دایره طلایی سهام

نرم افزار دایره طلایی سهام به گونه ای طراحی شده است که تمامی مراحل لازم از مرحله استخراج اطلاعات مورد نیاز تا انعکاس به صورت طبقه بندی شده و تجمیعی در قابل نمودارهای گرافیکی را نصورت خودکار انجام داده و شما باید فقط بر روی نمودار نرخ فروش محصول تمرکز نموده و آن را مورد تحلیل قرار دهید .

مرحله اول : شما برای دستیابی به نرخ فروش محصولات شرکت پس از انتخاب نام شرکت (نماد) ابتدا باید به قسمت استراتژی توان تعدیل در نرم افزار مراجعه کرده و بر روی آن کلیک کنید .

بررسی نرخ فروش محصولات شرکت با استفاده از نرم افزار دایره طلایی سهام

 

مرحله دوم: پس از باز شدن پنجره استراتژی توان تعدیل باید سربرگ (سهم فروش محصولات) را باز کنید . در این قسمت و در قالب نمودار دایره ای میزان فروش هریک از محصولات شرکت به صورت درصد فروش بیان شده است که شما باید محصولی که بیشترین درصد فروش را دارد انتخاب نمایید .

 

سهم فروش محصولات و محصول استراتزیک در تحلیل نرخ فروش
نرم افزار دایره طلایی سهام بصورت پیش فرض محصولی که دارای بیشترین میزان فروش ماهیانه (از گزارش مندرج در سامانه کدال) را به خود اختصاص داده است را به عنوان محصول استراتژیک شرکت درنظر می گیرد .

پیشنهاد می شود در مورد مشخصه های فروش محصولات مانند نرخ فروش میزان فروش میزان تولید و مبلغ فروش که در این نرم افزار می بینید  را مورد نوجه و بررسی قرار دهید .

 

نرخ فروش و سایر مولفه های تحلیل بنیادی

مرحله سوم : با کلیک بر روی محصول مورد نظر که در مرحله دوم گذشت نمودار نرخ فروش را مشاهده و مورد تحزیه و تحلیل و بررسی قرار می دهیم .
مشخصه های دیگر فروش محصولات مانند میزان فروش مبلغ فروش و میزان تولید را در مقالات دیگر در سایت دایره طلایی سهام به آدرس www.gcircle.ir  ببینید .

 

نویسنده : امیرحسین قربان زاده

موفق و پرسود باشید

 

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: