تحلیل بنیادی سهم خساپا
تحلیل بنیادی سهم خساپا
تحلیل بنیادی سهم خساپا (شرکت سایپا) با استفاده از نرمافزار دایره طلایی سهام
شرکت سایپا
مقدمه
دانلود نرم افزار دایره طلایی سهام با 48 ساعت تست رایگان
در این مقاله به تحلیل بنیادی سهم خساپا می پردازیم.
درباره شرکت سایپا
شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال بانام «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تأسیس گردیده است.
در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۴۵ به ثبت و دو سال بعد به مرحله بهرهبرداری رسید.
شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیلهای سیتروئن (Societe Annonyme Iranienne De Production Automobile Citroen) در سال ۱۳۴۵ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال تأسیس شد.
زمین یادشده تا چند سال پیش از آن به ارتش تعلق داشت و تحت نام میدان تیر چیتگر، محل تمرین تیراندازی نظامیان بود و چادرهای نظامیان در آن مستقر بود. در سال ۱۳۳۹ یکی از مؤسسان شرکت سیتروئن در منطقه خاورمیانه به نام کریستین اودس به سبب ازدواج با دختر ارتشبد منوچهر آریانا، زمین مزبور را با سرمایه آنتوان آیسه و برای او از ارتش خریداری کرد.
اودس که درگذشته همکلاس آلفرد آیسه فرزند آنتوان بود، پدر دوستش را تشویق به سرمایهگذاری و تأسیس این کارخانه کرد.
و آنتوان زمین را به قیمت هر متر سه ریال از ارتش خریداری نمود.
این شرکت هماکنون در زمینی به مساحت ۴۱۵ هزار مترمربع (کارخانه مرکزی) در حال فعالیت است.
استراتژی روند سودآوری TTM
شرکت سایپا با نماد خساپا یکی از شرکتهای بورسی است که در حال تولیدزیان است.
آخرین گزارشی که از این شرکت انتشار پیدا کرده است نشان دهنده کم شدن زیان این شرکت می باشد.
ذکر این نکته لازم است که درروند سودآوری TTMشرکت باید در گزارش دو دوره اخیر خود روند صعودی داشته باشد و گزارش آخر آن بهترین گزارش در چهار دوره آخر باشد.
این شرکت (خساپا) دردو دوره آخر خود تولیدزیان داشته است.
پس همانطور که مشاهده میکنید این سهم (خساپا) در دو دوره اخیر خود نتوانسته گزارش خوبی ارائه کند.
پس سهم خساپا ازنظر استراتژی TTM در تحلیل بنیادی موردتائیدقرارنمی گیرد. دورازانتظارنیست که سهم خساپا بتواند تولیدزیان راکم کند.
دانلود نرم افزار دایره طلایی سهام با 48 ساعت تست رایگان
استراتژی کانسلیم خساپا
در استراتژی کانسلیم، شرکت باید در گزارش آخر خود نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل 25درصد رشد داشته باشد.
همچنین در گزارش آخر خود بیشترین سود را در چهار دوره اخیر ساخته باشد. همانطور که مشاهده میکنید این شرکت سایپا با نماد خساپا ازنظراستراژی کانسلیم در تحلیل بنیادی صلاحیتها را دارد و توانسته 122 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق کند.
و در آخرین گزاش خود نسبت به گزارش قبل رشد خیلی بیشتری داشته است.
پس میتوان گفت که سهم شرکت سایپا شرایط کانسلیم را دارد.
یعنی درصد رشد و سود در آخرین گزارش توانسته است بیشترین سود را بسازد.
در ادامه تحلیل بنیادی سهم خساپا به استراتژی توان تعدیل سهم خساپا می پردازیم.
استراتژی توان تعدیل خساپا
در استراتژی توان تعدیل ابتدا به فروش کل ماهیانه این شرکت با نماد خساپا میپردازیم.
همانطور که در این جدول مشاهده میکنید سهم خساپا در آخرین گزارش خود(اردیبهشت)، نسبت به مدت مشابه سال قبل کمترین فروش را داشته است.
و از این لحاظ تائید نمیشود.
حال باید محصول استراتژیک این سهم را مشخص کنیم و بعدازآن به بررسی روند نرخ فروش محصول استراتژیک این شرکت بپردازیم.
زیرا در تحلیل بنیادی یک سهم، توان تعدیل بیشترین اهمیت را دارد.
محصول استراتژیک خساپا
همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید محصول پراید در این شرکت با نماد خساپا بیشترین درصد تولید دارد.
پس محصول استراتژیک شرکت، پراید است.
تولید این محصول تاثیربسزایی درروند سود سازی برای این سهم خساپا دارد. وبعدازپراید،تیبا به ترتیب بیشترین محصول تولیدی شرکت سایپاست.
که در ادامه به بررسی روند نرخ فروش پراید در شرکت سایپا خواهیم پرداخت،که یک محصول استراتژیک با بیشترین تولید و فروش است.
دانلود نرم افزار دایره طلایی سهام با 48 ساعت تست رایگان
نرخ فروش محصول استراتژیک خساپا
نرخ فروش پراید در شرکت سایپا پس از یک افزایش نرخ فروش که در آذرماه97 داشته است، در فروردین ماه هم ادامه داشته است. درآخرین گزارش این شرکت نرخ فروش پراید کاهش داشته است.
گزارش ارائهشده شرکت سایپا، نرخ فروش نزولی دارد.
نرخ فروش در تحلیل بنیادی سهم خساپا موردتانید قرار نمیگیرد.
نمودار عملکرد حقیقی و حقوقی سهام خساپا
در تحلیل بنیادی سهم خساپا قسمت تغییر سهامداران عمده این شرکت میتوان گفت که تا حدودی به هیچیک از حقیقیها یا حقوقی خود وابستگی ندارد.
این سهم (خساپا) روند خود را دارد.
هیجانات ناشی ازخبرروی سهم تاثیرداشته است.
همچنان عرضه و تقاضا در این سهم (خساپا) بیشترین تاثیرراداشته است.
دانلود نرم افزار دایره طلایی سهام با 48 ساعت تست رایگان
نمودار تطبیقی قیمت و روند سودآوری خساپا
همانطور که در نمودار تطبیقی قیمت و روند سودآوری TTM این شرکت با نماد خساپا مشاهده میکنید قیمت به روند سودآوری خود وابستگی خاصی ندارد.
یعنی ممکن است شرکت گزارش نزولی و زیان دهی اعلام کند ولی قیمت سهم افزایش پیدا کند.
پس سرمایه گذاری در چنین سهمی (خساپا) وابستگی بسیار زیادی به گزارش شرکت ندارد.
هر زمان که شرکت سایپا گزارش خوبی ارائه کرده است هیچ تغییری خاصی نداشته.
بیشترین تاثیرروی قیمت تحلیل تکنیکال سهم بوده که عرضه و تقاضای به روند کمک کرده است.
نمودار قیمت خساپا
همانطور که در نمودار قیمت تعدیلشده مشاهده میکنید شرکت سایپادر یکروند صعودی قرار دارد.
این شرکت(خساپا) از اواسط بهمنماه وارد یکروند صعودی شده است.
گزارش خرداد شرکت تاثیر بسیار مهمی در قیمت سهم دارد.اگر نرخ فروش محصولات این شرکت افزایشی باشد دور از انتظار نیست که قیمت این سهم به قیمت های بالاتری هم برسد.
نتیجهگیری:
شرکت سایپا یک شرکت با توانایی بالا در عرصه(تولید خودرو) کشور است.
اگر قصد سرمایهگذاری در این شرکت رادارید باید بدانید این شرکت (خساپا)درروند قیمتی خود دردو ماه گذشته به بالاترین قیمت رسیده است.
و ازنظر تحلیل بنیادی سهم خساپااز شش فیلتر تحلیل بنیادی سهام (TTM – کانسلیم و توان تعدیل)توانسته است از دو فیلترعبورکند.
البته باید این موضوع راهم درنظرداشت که در گزارش ماه آینده چه روندی داشته باشد.
از لحاظ بنیادی این سهم تایید نمی شود.
سرمایهگذاران این شرکت(سایپا)باید حد ریسک زیادی را از لحاظ بنیادی پذیراباشند.
حال باید دید که این سهم (خساپا)میتواند به روند صعودی خود ادامه بدهد یا نه.
این تحلیل بنیادی در تاریخ 22/3/1398 انجامگرفته است. و هرلحظه با ارائه گزارش جدید شرکت قابلتغییر است.
در نرمافزار دایره طلایی سهام میتوانید بهصورت کامل تحلیل بنیادی این شرکت با نماد(خساپا) و تمامی شرکتهای بازار بورس،فرا بورس و بازار پایه را مشاهده و بهترینهای بازار را در هر زمان ببینید.