استراتژی روند سودآوری

دسته بندی :مقالات آموزشی 21 سپتامبر 2020 مدیر سایت 2835

استراتژی روند سودآوری

ویدئو آموزش روند سودآوری

 

بررسی و توضیح بخش روند سودآوری در نرم افزار دایره طلایی سهام

مقدمه :

استراتژی روند سودآوری چیست

استراتژی روند سود آوری یا به اختصار و با نام لاتین و بین المللی  TTM یکی از بخشهایی است که در تحلیل بازارهای مالی جهان بسیار مورد توجه و بررسی های دقیق قرار می گیرد. خوشبختانه در بازار بورس ایران نیز بررسی این مورد مهم از طریق اطلاعیه های سایت CODAL امکان پذیر است. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تحلیل و بررسی آیتم های تحلیل بنیادی بسیار تخصصی و پیچیده بوده و معمولا افرادی که به تازگی وارد بازار بورس شده اند سراغ این تحلیل و بررسی آن نمی روند در حالیکه یکی از مهم ترین مواردی که باید در هر شرکتی مورد بررسی دقیق و حتی نقادانه سرمایه گذاران قرار گیرد وضعیت سودآوری شرکتی است که قصد سرمایه گذاری در آن را دارند .

بررسی روند سودآوری

تعریف و کارآیی TTM : روند سودآوری به حاصل جمع مبالغ سود شرکتهای بورسی گفته می شود که از طریق فرمولی که در زیر توضیح داده شده است محاسبه می شود و هدف آن در نرم افزار دایره طلایی سهام بیان وضعیت سودآوری و رشد آن در شرکت در قالب نمودارهای گرافیکی و قابل فهم برای عموم استفاده کنندگان است. بطور کلی از طریق محاسبه و بررسی TTM ، این موضوع بیان می شود که شرکتها اولا چه اندازه در موضوع رشد اقتصادی یا سودآوری موفق هستند و ثانیا این سودآوری چقدر تداوم ، رشد و یا کاهش داشته است .
و در نهایت با بررسی تمامی اطلاعات به دست آمده از نمودارهای TTM رشد یا نزول سودآوری شرکتها را بررسی و آنها را برای ادامه تحلیل ها فیلتر یا جداسازی می نماییم.

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

فرمول و نحوه محاسبات روند سودآوری

محاسبات روند سودآوری تابع فرمولی خاص است. نرم افزار دایره طلایی سهام اطلاعات منتشر شده شرکتها را از منابع موجود استخراج و پس از اعمال در فرمول از طریق نمودارهای ساده و گرافیکی به نمایش در می آورد تا ضمن راحتی استفاده بسیار گویاتر بوده و ضمنا اطلاعات سنوات قیلی شرکتهار را نیز در بر دارد. در تصویر فوق فرمول استاندارد محاسبه روند سودآوری را ملاحظه می فرمایید.

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

نمایش بخش روند سودآوری

این بخش از دو طریق قابل دسترسی است :
1 . نمایش روند سودآوری از طریق قسمت تحلیل سهام :

نمایش روند سودآوری از طریق قسمت تحلیل سهم

الف) از قسمت تحلیل سهام، سهم مورد نظر را در کادر جستجو پیدا نموده و برروی آن کلیک می کنیم .

ب) پس از یافتن سهم مورد نظر و انتخاب آن وارد صفحه تحلیلی سهم می شویم.

ج) در این صفحه تمامی مراحل تحلیل بنیادی و قسمت های مختلف آن برای شما نمایش داده خواهد شد .

د) در نهایت برروی گزینه استراتژی روند سود آوری کلیک نموده و وارد این بخش نرم افزار می شویم .

2 . نمایش روند سودآوری از طریق قسمت فیلتر بنیادی سهام:

این بخش را که آن را می توان (تحلیل بنیادی شرکتها در یک نگاه) نامید.

استراتژی روند سودآوری

پس از باز شدن صفحه موردنظر، روند سودآوری سهم مورد نظر شما در قالب یک نمودار گرافیکی نمایش داده می شودکه در آن سود گزارش شده سهم  با اطلاعات منعکس شده در گزارشات شرکت ها در قالب فرمولی خاص محاسبه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است که به خوبی روند سودآوری شرکت را نمایش می دهد.

استراتژی روند سودآوری TTM در تحلیل بنیادی

استراتژی روند سودآوری TTMدر تحلیل بنیادی

برای اینکه سهمی از این استراتژی روند سودآوری در تحلیل بنیادی عبور نماید باید دارای 3 خصوصیت زیر باشد :
1 –  شرکت زیان ده نباشد . (حتما تولید سود  یا سودآوری داشته باشد)
2 – شرکت باید روند سود آوری مثبت و در حال افزایش داشته باشد بطوریکه

سودآوری دوره آخر آن از دو دوره گذشته بیشتر باشد
3 – در آخرین گزارش منتشر شده خود حداقل 10% بیشتر از دوره گذشته خود موفق به تولید سود شده باشد.

در توضیح این خصوصیات باید گفت که شرکتهایی که سودآوری منفی (زیان سازی) دارند در صورتی تایید روند سودآوری را دریافت می کنند که از زیان سازی خارج و دو دوره آخر روند سودآوری آنان مثبت باشد.
در تصویر فوق روند سودآوری شرکتی که از تمامی فیلتر های این استراتژی عبور کرده است را می بینیم. در مقاله بعدی نحوه فیلتر کردن و نمایش تمامی شرکتهایی که از این فیلتر عبور می کنند را بررسی خواهیم کرد.

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

حالتهای مختلف روند سودآوری شرکتها:

ممکن است شرکتهای بورسی که از این طریق بررسی می شوند ، تمامی این شرایط را داشته باشند و یا هیچیک از این شرایط را شامل نشود و در این صورت در توضیح این بخش لازم است به این نکته توجه کنید که در ادامه برای بررسی روند سودآوری، اگر شرکتی مورد اول و دوم از خصوصیات ذکر شده بالا را داشته باشد می گوییم که شرایط لازم برای عبور از فیلتر رشد سودآوری را دارد و مورد سوم صرفا تاییدی بر رشد سودآوری شرکت است و در صورت وجود شرایط سودآوری بهتری برای شرکت متصور است.  ولی اگر سهمی از این استراتژی عبور ننماید یعنی خصوصیات ذکر شده در بالا را نداشته باشد میگوییم که این شرکت بطورکلی از نظر تحلیل بنیادی مناسب نیست و سایر مراحل تحلیل بنیادی را برای این سهم بررسی نمی نماییم.

زیرا روند سودآوری شرکتها مهم ترین آیتم تحلیل بنیادی است.

نویسنده : امیرحسین قربان زاده

 

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: