استراتژی توان تعدیل

دسته بندی :مقالات آموزشی 12 اکتبر 2020 مدیر سایت 1557

آموزش استراتژی توان تعدیل

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

استراتژی توان تعدیل

مقدمه

در گذشته نه چندان دور ، سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران ( تابلوی بورس ) از گزینه تحلیلی بسیار کاربردی و مناسبی به نام EPS استفاده می نمود که به پیش بینی تحقق سود شرکت در دوره های آینده فعالیت آن می پرداخت .

این گزینه باعث می شد تا تمامی استفاده کنندگان در لحظه بدانند اولا شرکت مورد نظرشان چه عددی را برای سود دوره سه ماهه آینده خود
پیش بینی نموده است و ثانیا در حال حاضر از نظر نیل به این هدف در چه وضعیتی است .

عدد EPS به خودی خود فقط یک عدد بود و تحلیل و بررسی آن نیازمند آن بود که ببینیم فروش ماهیانه در شرکت مورد نظر در چه وضعیتی قرار دارد .
از طرفی نیز در گزارشات ماهیانه ای که در سامانه کدال از شرکتهای بورسی منتشر می شود فقط عددی به عنوان میزان ریالی و تعدادی فروش محصولات شرکت در آخرین ماه فعالیت آن منتشر و مابقی اطلاعات بصورت تجمیعی و بصورت اطلاعات فروش از ابتدای سال مالی جاری و سال مالی گذشته بیان می شود .

محل قرار گیری عدد EPS درسایت سازمان بورس اوراق بهادار

در تصویر فوق محل قرار گیری عدد EPS درسایت سازمان بورس اوراق بهادار را ملاحظه می کنید .
البته این عدد در حال حاضر طبق توضیحی که در ذیل آن آمده است به صورت پیش بینی 12 ماهه بیان شده و بیان گر پیش بینی سود پایان دوره شرکت است ولی در گذشته این عدد هر سه ماه با فعالیت شرکت ها تعدیل می شد .
از این رو بررسی توان تعدیل به شیوه قبلی ممکن نیست زیرا اولا محاسبات و نمایش EPS در تابلو بورس تغییر کرده است و ثانیا شرکتها با تعدیل مثبت و یا منفی مواجه نیستند ولی بررسی میزان فروش شرکتها هنوز هم به خوبی سودآوری شرکتها در آینده را می تواند پیش بینی نماید .

بررسی و تحلیل EPS شرکتهای بورسی

تحلیل و بررسی دقیق فروش ماهیانه شرکتها نیاز مند این است که اطلاعات منتشر شده از فروش شرکتها بصورت جمع بندی شده و به تفکیک هر ماه بصورت نموداری بیان شود با رشد و یا کاهش میزان فروش شرکتها به خوبی قابل اندازه گیری باشد تا بتوان از طریق آن فروش شرکتها را بررسی و سپس دستیابی شرکت به سود پیش بینی شده آن را برآورد نمود.

در این مرحله نرم افزار دایره طلایی سهام در دسترس تحلیلگران و سرمایه گذاران فعال ارائه گردید تا از طریق نمودارهای گرافیکی آن تحلیل EPS  به سادگی امکانپذیر باشد .

سازمان بورس شرکتهای بورسی را ملزم نموده بود که هر 3 ماه یکبار گزارشی مبنی بر دستیابی به سود پیش بینی شده شرکت ارائه نمایند و از طریق آن در صورتی که شرکت از پیش بینی خود بیشتر و یا کمتر موفق به سودسازی شده بود تعدیل در قیمت سهم آن شرکت اعمال شده سهم شرکت در بورس متوقف و با تعدیل مثبت و یا احیانا منفی بازگشایی می شد و سهامداران نیاز به تحلیل یا نرم افزارمناسبی داشتند تا این تعدیل را پیش بینی و از تعدیل مثبت شرکتها سود عاید خود نمایند ، از طرف دیگر نیز جلوگیری از زیان ، ناشی از  قرار گرفتن در تعدیل منفی شرکت امکانپذیر می شد .

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

استراتژی توان تعدیل در نرم افزار دایره طلایی سهام

استراتژی توان تعدیل در نرم افزار دایره طلایی سهام

پس از ورود به بخش استراتژی توان تعدیل در نرم افزار دایره طلایی سهام بخشهای مختلف توان تعدیل شرکتها طبق تصویر فوق پیش روی شما خواهد بود که می توانید استانداردهای تایید و برتری استراتژی توان تعدیل را  بررسی و تحلیل نمایید .

با توضیحات بالا و آنچه  لزوم بررسی مبالغ فروش و مولفه های آن در شرکتهای بورسی را روشن می کند ، نرم افزار تحلیل بنیادی سهام دارای بخشی برای انجام ساده و سریع این تحلیل می باشد و در تصویر فوق نیز آن را مشاهده می کنید .

با استفاده از این بخش و انجام استراتژی توان تعدیل تحلیل بنیادی از فروش شرکتها در قالب نمودار های کامل و تفکیکی فروش ماهیانه شرکتها مطلع شده و پیش بینی آنچه که سودآوری شرکتها در آینده است ساده تر و قابل فهم تر خواهد بود .

تایید و برتری استراتژی توان تعدیل

با توجه به آنچه تا اینجا گفته شد لازم است استانداردهایی برای عبور شرکتهای بورسی از فیلتر استراتژی توان تعدیل بیان کنیم .
لذا تایید و برتری توان تعدیل شرکتهای بورسی با ملاک های زیر ممکن خواهد بود .

1 – تایید توان تعدیل

شرکت باید بتواند میانگین میزان فروش خود در فصل جاری را به میزان 40% نسبت به دوره مشابه سال گذشته آن بهبود بخشیده باشد .
در تصویر زیر مشاهده می کنید این بخش از استراتژی توان تعدیل در شرکت مورد نظر اعمال شده است .

1 – تایید توان تعدیل

2 – برتری نرخ فروش

شرکت باید بتواند میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک خود را در (فصل) مورد بررسی نسبت به فصل گذشته در همان سال را به میزان مناسبی بهبود بخشیده و بالاتر برده باشد .
در تصویر زیر مشاهده می کنید این بخش از استراتژی توان تعدیل در شرکت مورد نظر اعمال شده است .

2 – برتری نرخ فروش

3 – برتری میزان فروش

شرکت باید بتواند میزان فروش محصول استراتژیک خود در فصل جاری را نسبت به فصل مشابه در سال گذشته به میزان 10 درصد بهبود بخشیده باشد .
در تصویر زیر مشاهده می کنید این بخش از استراتژی توان تعدیل در شرکت مورد نظر اعمال شده است .

3 – برتری میزان فروش

لازم به ذکر است مورد اول این استراتژی به عنوان تایید آن تلقی می شود و دو مورد بعدی برتری این استراتژی هستند .
لذا وجود و انطباق مورد اول در شرکتهای بورسی لازم است ، ولی دو مورد بعدی در صورت وجود ، تاییدی بر شرایط خوب شرکت مورد بررسی در استراتژی توان تعدیل شرکت موردنظر می باشد .
در حالت کلی وجود 3 شرط بالا به عنوان استانداردهای استراتژی توان تعدیل است که شرکت مورد نظر زا از این فیلتر عبور داده و از نظر تحلیل استراتژی توان تعدیل در وضعیت مناسبی قرار می دهد .

دانلودنرم افزار دایره طلایی سهام با۴۸ ساعت تست رایگان

نتیجه گیری

با جمع بندی کلیه مطالب گفته شده در این مقاله کاملا مشخص است که بررسی میزان فروش شرکتهای بورسی از چه نظر دارای اهمیت است .
برای انجام سریع و ساده این تحلیل ها و کنار هم قرار دادن نتایج گزارشات منتشره در سایت کدال می توانید از نرم افزار دایره طلایی سهام استفاده نمایید.

این نرم افزار طوری طراحی شده است که بصورت خودکار تمامی موارد مورد نیاز برای تحلیل بنیادی شرکتهای بورسی اعم از استراتژی توان تعدیل و دو مورد دیگر تحلیل بنیادی شامل  ( استراتژی روند سودآوری و استراتژی کانسلیم ) را دقیقا بررسی  نموده و نتایج آن را در قالب نمودارهای گرافیکی و روان در اختیار کاربران قرا می دهد تا دید باز و روشنی از وضعیت بنیادی سهم سهم داشته باشند .

بدین ترتیب انجام تحلیل بنیادی که به فعالیتی سخت ، پیچیده و زمان بر مشهور است به عملی شیرین ، سریع و کاربردی تبدیل شده و بازده  راندمان پرتفوی سرمایه گذاران را در بلند مدت تحت تاثیر قرار خواهد داد .

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه به یک معامله گر حرفه ای در بورس تبدیل شوید، در کلاس آموزش بورس از صفر تا صد کالج تی بورس شرکت کنید. این دوره به صورت حضوری در سراسر کشور و همچنین به صورت آموزش آنلاین بورس برگزار می‌شود.

 

نویسنده امیرحسین قربان زاده

موفق و پیروز باشید

 

 

 

 

 

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  1. ابراهیم نورافشان گفته؛
    20:27 2021/01/12

    عالی بود ممنون من در کلاس حضوری در خدمتتون هستم و این مطالب تکمیل کننده کلاسهای حضوری است

    • مدیر سایت گفته؛
      12:52 2021/01/13

      ممنون از لطف شما

  2. حمید گفته؛
    21:32 2021/07/16

    عزیز لااقل چنتا مثال با سهم های مختلف میزدی تا افراد مبتدی مثل بنده هم بتونند با این نرم افزار کار کنند

    • مدیر سایت گفته؛
      12:16 2021/07/17

      با سلام و احترام
      می توانید از ویدئوهای آموزشی و مقالات در قسمت بلاگ استفاده کنید و همچنتن از تست رایگان نرم افزار بهرمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: