final-logo-png

نرم افزار دایره طلایی سهام

نرم افزار تحلیل بنیادی سهام

صورتحساب سود و زیان در تحلیل بنیادی شرکتهای بورسی

دسته بندی :مقالات آموزشی 26 دسامبر 2020 مدیر سایت 1205

صورتحساب سود و زیان
آینه تمام نمای عملیات شرکت

صورتحساب سود و زیان آینه تمام نمای عملیات شرکت

 

صورتحساب سود و زیان چیست؟

صورتحساب سود و زیان چیست؟

مقدمه

صورتحساب سود و زیان را باید یکی از مهم ترین صورتهای مالی هر شرکتی دانست زیرا که تمامی مبالغ درآمدها و هزینه های شرکت در آن ثبت و طبقه بندی شده و تفاضل این اعداد از یکدیگر میزان سود یا زیان شرکت مورد بررسی را مشخص می نماید .
به این ترتیب صورتحساب سود و زیان یکی از صورتهای مالی هر شرکتی است که می تواند نتیجه عملیات مالی شرکت را در قالب سود یا زیان در پایان دوره مورد بررسی را نشان داده و از این طریق اولا مسئولان شرکت و دوما استفاده کنندگان برون سازمانی وضعیت سود آوری شرکت را کاملا شفاف می توانند ملاحظه کنند .

ارتباط صورتحساب سود و زیان و تحلیل بنیادی

در هنگام انجام تحلیل بنیادی در شرکتهای بورسی، به قسمتی به نام  استراتژی روند سودآوری  و  استراتژی کانسلیم  برخورد خواهید کرد که در هر دوی این استراتژی ها ، سود شرکت به عنوان مبنای بررسی و ارزیابی شرکت مورد نظر قرار می گیرد . اینجاست که صورتحساب سود و زیان شرکت مورد بررسی به شما کمک خواهد کرد تا میزان سود شرکت مورد بررسی را در دوره های مختلف در نظر گرفته و آن را از فیلترهای استراتژی روند سودآوری و استراتژی کانسلیم در تحلیل بنیادی گذرانده و قسمتی از تحلیل بنیادی که به سودآوری شرکتها مربوط می شود را انجام دهید .

بخش اول صورتحساب سود و زیان : درآمدهای شرکت

در این بخش کلیه در آمد های شرکت مورد بررسی با یکدیگر جمع شده و جمع میزان درآمد در قالب یک عدد واحد اندازه گیری می شود . در اینجا لازم است که متذکر شویم که اصولا موضع درآمد در هر شرکتی بسته به نوع فعالیت آن شرکت می تواند متفاوت باشد .

درشرکتهای تولیدی، درآمد مبلغی است که از فروش کالاهای ساخته شده در شرکت به دست می آید ولی در شرکتهای خدماتی درآمد مبلغی است که از ارائه خدمات به دست می آید . این موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که شما در بورس و در هنگام انجام تحلیل بنیادی که در بالا توضیح داده شد، نیاز به دانستن میزان سود شرکت مورد بررسی دارید تا متوجه شوید درآمد های شرکت از کجا و از چه طریقی تامین شده و میزان کل آن چقدر است .

بخش دوم صورتحساب سود و زیان : هزینه های شرکت

هزینه های شرکت می تواند گستردگی بیشتری نسبت به درآمدهای آن داشته باشد و معمولا هم همینطور هست .
هزینه های شرکت تمام مبالغی است که شرکت مورد بررسی برای توسعه فعالیت های خود تحت عنوان هزینه های تحقیق و توسعه، با برای جبران خدمات کارکنان تحت عنوان هزینه های حقوق و دستمزد کارکنان، و یا کلیه هزینه های جاری شرکت تحت هر عنوانی دیگری صرف می کند .

انواع درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی

مبالغ درآمد ها و هزینه های عملیاتی شرکت عنوانی روشن است که به درآمدها و هزینه های شرکت گفته می شود که
در طی دوره مالی و طی فعالیت های مطابق با موضوع شرکت که در اساسنامه قید شده است، انجام می شود .

ولی درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی شرکتها، مبالغی است که خارج از مباحث فعالیت شرکت به دست آمده است و یا هزینه شده است .
درآمدهای غیر عملیاتی درآمدهایی است که مثلا از محل فروش داراییهای بلااستفاده و مستهلک و یا وصول مطالبات سوخت شده شرکت پس از
گذشت چندین سال و یا دریافت مبالغ کمک های بلاعوض از دولت و یا هر منبع دیگری می تواند به عنوان درآمدهای غیرعملیاتی به دست شرکت رسیده باشد.

یا هزینه هایی از قبیل طرح دعوی حقوقی که به زیان شرکت تمام شده و شرکت را ملزم به پرداخت مبالغ پیش بینی نشده نماید
و یا مثلا هزینه های ناشی از حوادث غیر مترقبه که احتمالا مورد حمایت شرکتهای بیمه قرار نگیرد و هزینه های غیرعملیاتی را به شرکت تحمیل نماید است  .
در این باره لازم به ذکر است که درآمد ها و هزینه های غیرعملیاتی معمولا با فواصل غیر منظم و طولانی و دور از هم برای شرکت پیش می آید و
شرکت برنامه ای برای به کسب این درآمد ها و یا انجام این نوع از هزینه ها نداشته است .

محاسبه سود یا زیان در صورتحساب سود و زیان

محاسبه سود یا زیان در صورتحساب سود و زیان

مجموع درآمد و هزینه های صورتحساب سود و زیان که در بالا مورد بحث قرار گرفت با یکدیگر جمع شده و تفاضل آن در صورت فزونی درآمدها نسبت به هزینه های شرکت به عنوان سود دوره مورد بررسی در شرکت قلمداد شده و شرکت را سودآور می نماید .
در غیر اینصورت و در صورت فزونی هزینه های شرکت نسبت به درآمدهای آن، این شرکت زیان آور بوده و به نقلی توان به دست آوردن منابع مالی لازم برای انجام هزینه های خود را ندارد .

بدین ترتیب صورتحساب سود و زیان و مبالغ و اعداد مندرج در آن مورد تحلیل و بررسی و ارزیابی قرار گرفته و وضعیت سودآوری شرکت مورد بررسی را به روشنی در اختیار استفاده کنندگان و ذینفعان قرار می دهد . که شاید را بتوان آن را یکی از کاربردی ترین صورتهای مالی هر شرکتی دانست که عدم وجود آن خلا بزرگی در شناخت شرکت و وضعیت سودآوری آن محسوب شود .

نتیجه گیری

در پایان ذکر این نکته لازم است که به دلیل رعایت اختصار و بیان موارد مهم تر از توضیح بسیاری از موارد دیگر در این مقاله خودداری شده است ولی مباحثی چون صورتحساب سود و زیان مقایسه ای و تجمعی در چای خود قابل ذکر و بحث است .

در حالت کلی آنچه که در بررسی ها و تحلیل بنیادی شرکتهای بورسی درباره صورتحساب سود و زیان مهم است همین مباحثی است که در این مقاله بیان شد و عملکرد سود در تحلیل بنیادی شرکتهای بورسی توضح داده شد .

نویسنده امیرحسین قربان زاده

 

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: